loading...
news/music
ali haghighat بازدید : 300 سه شنبه 23 اردیبهشت 1393 نظرات (0)
نکته شماره 1
• اکسیژن : مولکولی 2 اتمی که برای تنفس سلولی هوازی مورد نیاز است. 2.5 میلیارد سال پیش با برتری یافتن نخستین اتوتروف ها (سیانوباکتر های بی هوازی) در جو به وجود آمد و با زیاد شدن آن لایه ازون به وجود آمد. آخرین پذیرنده الکترون در غشای داخلی میتوکندری،
 درون کلروپلاست و پراکسی زوم تولید می شود و در فرایند های تنفس سلولی هوازی و تنفس نوری مصرف می شود.
• جاندارانی که اکسیژن تولید می کنند اما اکسیژن مصرف نمی کنند : سیانوباکتری¬های اولیه .
• جاندارانی که اکسیژن تولید می کنند و اکسیژن مصرف می کنند : اتوتروفی که منبع الکترون آب دارد و هوازی است : همه گیاهان، همه جلبک ها، سیانوباکتری های هوازیو ....
• جاندارانی که اکسیژن تولید نمی کنند اما اکسیژن مصرف می کنند : هتروتروف های هوازی (یعنی جانوران و باکتری های هتروتروف هوازی و ....) و اتروتروف هایی که منبع الکترون آن ها آب نیست اما هوازی هستند.
• جاندارانی که نه اکسیژن تولید می کنند و نه اکسیژن مصرف می کنند : اتوتروف هایی که منبع الکترون آن ها آب نیست و بی هوازی هستند (گوگردی سبز و گوگردی ارغوانی) و هتروتروف های بی هوازی (کلاستریدیوم بوتولینم)
به عنوان یه قانون کلی یادت باشه که هتروتروف که عمرا اکسیژن تولید نمی کنه . اتوتروف می تونه تولید کنه (اگه منبع الکترون آب داشته باشه) و می تونه هم تولید نکنه.
پ.ن 1 : هر کی که خوند و احساس کرد که یاد گرفت یه جوری با کامنت و این جور چیزا بفهمونه که حواسم بهتون باشه!
پ.ن 2 : یه مشکلی که هست اینه که هنوز به ذهنم نرسیده این متن هارو چه جوری بنویسم که افراد سودجو! نتونن بدزدنش!!! راه حل پیشنهاد بدید لطفا!
پ.ن 3 : فعلا مختصر می نویسم که برسید بخونید. ایشاا... وقتی داستان پا گرفت بیش تر نکته می گیم.
پ.ن 4 : هر چی راجع به اکسیژن بود رو خلاصه نوشتم. اگه نکته بیش تری بلدی تو کامنت بنویس!
پ.ن 5 : جون مادرت همکاری کن
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


نکته شماره 3
• اینم از جمع بندی یه سری جونور! در 3 4 سال اخیر هر سال از یکی از این چیزایی که تو این پست گذاشتم سوال اومده! امسال از حشرات، 2 سال قبل از هیدر! بخونید حالشو ببرید!
پ.ن 1 : کماکان نگرانم. کاش یه راهی بود که نگرانیم بابت برداشتن مطالب کم می شد! اینا قراره مثلا کتاب شه!!!!!
پ.ن 2 : اقا جان! خانوم جان! جون مادرت! بخون. یاد بگیر. لایک کن! معرفی کن به دوستات! حتما باید عکس جنیفر لوپز و برد پیت بزارم و بگم چند تا لایک داره!؟ 
 موفق باشید دوستان عزیزم.
ویژگی های اختصاصی مهره داران :
- دارای 4 بافت پوششی، پیوندی، عصبی و ماهیچه ای
- بیش تر مهره داران خشکی زی دارای شش
- دارای ایمنی اختصاصی و غیر اختصاصی
- همگی دارای گردش خون بسته
- انعکاس های نخاعی فقط در مهره داران رخ می دهد.
- در گروهی از مهره داران (پستانداران) پرده مننژ دیده می شود.
- رویان مهره داران دارای حفره گلویی، دم و 4 جوانه می باشد که همولوگ یکدیگر هستند.
- اغلب مهره داران جزء جمعیت های تعادلی می باشند.
- هر جانوری که لیزوزیم دارد مهره دار نیست.
- هر جانوری که لقاح داخلی دارد، مهره دار نیست (مثال : حشرات)
- هر جانوری که شش دارد، مهره دار است اما هر مهره داری شش ندارد. (مثال : ماهی)
- هر مهره داری پرده مننژ ندارد ، اما جانوری که پرده مننژ دارد (پستانداران) حتما مهره دار است.
- هر جانوری که گردش خون بسته دارد مهره دار نیست (کرم خاکی) اما هر مهره داری گردش خون بسته دارد.
• کرم کدو : جانور، همزیست در روده انسان به صورت انگل، فاقد دستگاه گوارش، تغذیه از مونومرهایی که به دنبال فعالیت دستگاه گوارش انسان از پلی¬مرهای خورده شده به وجود آمده است. دارای تنفس پوستی، انتقال گازهای تنفسی و گلوکز و ... از طریق جریان خون.
• گنجشک : پرنده. فاقد ساختارهایی مانند دیافراگم، جفت، رحم، حلق، مننژ، توانایی زنده زایی یا بچه¬زایی، دندان. محل شروع گوارش شیمیایی و مکانیکی در معده می¬باشد. معده بین چینه¬دان و سنگدان قرار دارد. محل اصلی گوارش و جذب در روده می-باشد. همه¬چیز خوار = موفق در زمان¬هایی که هیچ¬یک از مواد جانوری یا گیاهی در محیط فراوان نیستند. دفع اسید اوریک، حرکت با 4 اندام حرکتی ،دارای گردش خون بسته و مضاعف، دارای قلب چهارحفره¬ای، دارای سیستم تنفسی متفاوت با سایر مهره¬داران (اون کیسه¬های هوادار عقبی و جلویی و ....)، دارای میوگلوبین در ماهیچه¬های پروازی، فاقد پر در قسمت بازو، دارای بالک متصل به استخوان پنجه، دارای رفتار انتخاب جفت از طریق آواز خواندن، دارای لقاح داخلی. پرندگان واسه زن گرفتن آواز می خونن (یکی ابی می خونه! یکی داریوش! یکی شادمهر!)
• مار زنگی : یوکاریوت!!!، مهره دار، خزنده، جز مهره دارانی که برای اولین بار در خشکی تخم گذاری کردند، دارای لگن و ران وستیجیال، دارای گیرنده های نوری امواج فرو سرخ، دفع اسید اوریک، دارای شش، گردش خون بسته و ....
• زنبور : حشره، دارای طناب عصبی شکمی و جسم سلولی در طناب عصبی، دارای چشم مرکب، توانایی تشخیص امواج فرابنفش، دارای همولنف، سیستم تنفس نایی، اسکلت خارجی از جنس کیتین، گروهی از آن ها دارای رفتار فداکارانه هستند، برای ارتباط و جفت یابی اصوات ویژه ای را تولید می کنند، گل ها را از روی بو و سپس رنگ و شکل تشخیص می دهند، رنگ های آبی یا زرد را بیشتر دوست دارند. دانه های گرده منبع غنی پروتئین برای بچه های آنان است. دارای ایمنی غیر اختصاصی هستند. لوله گوارش و گوارش برون سلولی دارند. دارای لقاح داخلی هستند.در ضمن چون حشره هست، تعداد زیادی بچه با جثه کوچیک در زمان کم به وجود می آرن!
• سخت پوست دریایی : شکار هیدر - کشتی چسب سخت پوست هستند. لقاح داخلی دارند. دارای گردش خون باز هستند. مواد زاید نیتروژن دار دفع می کنند. سخت پوست دریایی و هیدر با هم تکامل همراه داشته و مدت های طولانی در کنار هم همزیست بوده و با هم تکامل پیدا کرده اند. البته همزیستی آنان به صورت شکار و شکارچی بوده است.
• هیدر : در گروه کیسه تنان، دارای کیسه گوارشی، در ابتدا گوارش برون سلولی و سپس گوارش درون سلولی، برخی از سلول های دیواره کیسه دارای تاژک می باشند، آنزیم های گوارشی را به شیوه اگزوسیتوز آزاد می کند، خون ندارد، توانایی حرکت دارد، دارای ساده ترین دستگاه عصبی (شبکه عصبی)، بدون تقسیم بندی مرکزی و محیطی، دارای ایمنی غیر اختصاصی، دارای تولید مثل جنسی و غیر جنسی (از نوع جوانه زدن)

- ملکه : زنبور ماده ای که دیپلوئید بوده و توانایی بکرزایی دارد و از طریق بکرزایی زنبور نر تولید می کند. دارای رفتار خودخواهانه است و از این طریق باعث بقای ژن های خود می شود.
-
 - زنبور نر : هاپلوئید است و از طریق بکرزایی به وحود می آید. به وسیله میتوز گامت ایجاد می کند. به دفاع از کندو می پردازد و رفتار های فداکارانه از خود نشان می دهد.
- خرچنگ : دارای چشم مرکب، گردش خون باز، بر روی گروهی از آن ها انتخاب پایدار کننده صورت گرفته است (خرچنگ نعل اسبی). از قلب خرچنگ دراز خون روشن عبور می کند. بیش از 2 رگ از قلب آن خارج شده است.
- فیل : پستاندار و دارای دیافراگم،جفت، پرده مننژ. علفخوار، باکتری های تجزیه کننده گلوکز در روده کور و روده بزرگ قرار دارند (و نه روده کوچک). سیرابی و نگاری و .... ندارند.
- اسب (اکوئوس) : پستاندار، انتخاب جهت دار باعث بزرگ تر شدن تدریجی بدن (هما) آن ها به دنبال تغییر محل زندگی آن ها از جنگل به علفزار شده است. باکتری های تجزیه کننده گلوکز در روده بزرگ و روده کور آن قرار دارند. سیرابی و نگاری و ... ندارد. دارای 4 اندام حرکتی می باشد. اندام حرکتی عقبی اسب به عقب حرکت میکند و سپس به حالت مستقیم در می آید. لگن آن به ستون مهره ها متصل می باشد. ماهیچه هایی ستون مهره ها را به ران و ساق متصل کرده است.
- ملخ : حشره، دارای لوله گوارش، دارای کیسه های معده، جذب مواد غذایی در معده، روده نقش جذب آب و مشابه هزارلا نسخوارکنندگان، گوارش مکانیکی در دهان آغاز می شود، دارای قلب لوله ای، گردش خون باز و همولنف،قلب دریچه هایی دارد که در منفذ ورودی قرار گرفته و هنگام انقباض قلب بسته می شوند. عدد کروموزومی نر و ماده یکسان نیست! میتونه در سلول های جنسیش (گامتها) کروموزوم جنسی نداشته باشه (زنبور نر) تعیین جنسیت با بابا هستش!
- کرم خاکی : بی مهره، دارای تنفس پوستی، فاقد معده، دارای حلق، بی مهره ای که گردش خون بسته دارد، دارای قلب های لوله ای، از قلب آن خون تیره عبور می کند، رگ شکمی در کنار عصب قرار دارد.
حرکت به وسیله ماهیچه های حلقوی و طولی! دارای لیزوزیم! دارای لیزوزوم! فاقد ایمنی اختصاصی!
- پلاناریا :کرم پهن جانوری دارای تنفس پوستی، دفع آمونیاک از طریق سلول¬های پوست، دارای ساده¬ترین چشم (چشم جامی شکل)، دارای سیستم عصبی مرکزی (گره¬ها در سر و نرده¬های نردبان) و محیطی (پله¬های نردبان)، دارای نورون¬های تمایز-یافته برای فرایند بینایی در چشم جامی شکل.
- عروس دریایی : نوعی کیسه¬تن. جانور. هتروتروف. دارای کیسه گوارشی (ابتدا گوارش برون سلولی و سپس درون¬سلولی)، دارای ساده¬ترین دستگاه گردش مواد. فاقد خون. دارای مژک در لوله¬های شعاعی
-
 - عنکبوت : جانور- هتروتروف- توانایی تنیدن تار. دارای اجسام مهره¬مانند در زیر سطح شکمی، دارای تارهایی که در درون اجسام مهره¬مانند قرار داشته و تا 4 برابر می¬توانند افزایش طول داشته باشند. توانایی تنیدن تار به صورت ارثی، همگی شکارچی، دارای گردن خون باز، نوعی از آن به نام بیوه سیاه رفتارهای فداکارانه انجام داده و ژن خود را به صورت مستقیم به نسل بعد منتقل می¬کند.
- هیدر : نوعی کیسه¬تن. جانور، هتروتروف، دارای کیسه گوارشی (ابتدا گوارش برون سلولی و سپس درون سلولی، بعضی از سلول¬های گیسه گوارشی تاژک دارند. آنزیم¬های کیسه¬ گوارشی از سلول¬های بدون تاژک با فرایند اگزوسیتوز آزاد می-شوند) فاقد خون، دارای توانایی حرکت، دفع آمونیاک، فاقد ایمنی اختصاصی، تغذیه از سخت¬پوستان دریایی، دارای ساده-ترین سیستم عصبی (شبکه عصبی بدون تقسیم بندی مرکزی و محیطی)

خدافظی!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
نکته 5 : امروز میخوام یه مقدار نکته جنسی بنویسم. البته امیدوارم که فیلتر نشیم  طراحای کنکور تا چند وقت پیش روشون نمی شد از این فصل سوال بدن. اما الان بی حیا شدن. یادتون باشه از اونجایی که هیشکی نمیتونه از یه زن سر در بیاره! و طراحا اینو میدونن، در نتیجه معمولا یه سوال از چرخه زن هستش. اون یکی میتونه از اناتومی مرد، فیزیو مرد، رشد نی نی! یا مقایسه جک و جونورا باشه. اینارو خوب بخونید.

در هفته اول چرخه جنسی زن : میزان ترشح استروژن به دلیل ترشح LH و FSH هیپوفیز، افزایش پیدا کرده است. دیواره رحم در حال ریزش است . خبری از پروژسترون نیست. افزایش اندک استروژن مقدار ترشح LH و FSH را مهار کرده است. یکی از فولیکول ها شروع به رشد کرده است.
• هفته دوم چرخه جنسی : فولیکول بزرگ تر شده است . ترشح استروژن بیشتر شده. پاسخ هیپوفیز پیشین به افزایش زیاد استروژن، افزایش ترشح هورمون های هیپوفیزی هست. بیشترین میزان LH و FSH و استروژن را حدودا در روز 13 داریم. انتهای هفته دوم تخمک گذاری رخ می دهد. رحم در حال ترمیم می باشد اما هنوز به حداکثر ضخامت خود نرسیده است. کماکان خبری از پروژسترون نیست.
• هفته سوم : جسم زرد تشکیل شده و استروژن و پروژسترون ترشح می کند. اندازه جسم زرد رو به افزایش هست. مقدار پروژسترون رو به افزایش است. مقدار استروژن نسبت به روز 13 کاهش یافته اما هنوز ترشح می شود. LH و FSH به دلیل جلوگیری از رشد فولیکول های جدید مهار شده اند (توسط استروژن و پروژسترون) . استروژون و مخصوصا پروژسترون دیواره رحم را ضخیم تر و حفظ می کند.در صورت باردار شدن در انتهای هفته سوم (انتهای هفته اول بارداری) بلاستوسیست تشکیل شده و جایگزینی در رحم صورت می گیرد.
• هفته چهارم : پروژسترون به حداکثر میزان خود رسیده است . حدودا مقدار استروژن و پروژسترون برابر شده است (البته مقدار پروژسترون بیشتر از استروژن است). دیواره رحم به بیش ترین ضخامت خود رسیده است. در صورت عدم بارداری جسم زرد در انتهای هفته چهارم تحلیل می رود و ترشح استروژن و پروژسترون کم می شود. دیواره رحم نیز شروع به ریزش می کند. در صورت بارداری، رویان به سرعت رشد می کند، لایه های آندودرم، مزودرم و اکتودرم از سلول های داخلی بلاستوسیست تشکیل شده اند. همزمان با این فرایند ها آمنیون و کوریون نیز تشکیل می شوند.

خدافظی
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
نکته 6 : سلام به دوستان کنکوری 
 دلم میخواد راجع به کلمه مهره دار و پستاندار و ماهی یه مقدار بنویسیم امشب! البته تقریبا 1 ساعته که از سر کار برگشتم و خسته هستم 
 ایشاا... ببینم فردا میتونم نکات طولانی تری بنویسم یا خیر.
میدونید که معرفی این پیج به دوستانتون و بیش تر شدن افرادی که این متون رو مطالعه و لایک می کنند باعث می شه که انگیزه من هم برای نوشتن این مطالب بیش تر بشه 
• ویژگی های اختصاصی مهره داران :
- دارای 4 بافت پوششی، پیوندی، عصبی و ماهیچه ای
- بیش تر مهره داران خشکی زی دارای شش
- دارای ایمنی اختصاصی و غیر اختصاصی
- همگی دارای گردش خون بسته
- انعکاس های نخاعی فقط در مهره داران رخ می دهد.
- در گروهی از مهره داران (پستانداران) پرده مننژ دیده می شود.
- رویان مهره داران دارای حفره گلویی، دم و 4 جوانه می باشد که همولوگ یکدیگر هستند.
- اغلب مهره داران جزء جمعیت های تعادلی می باشند.
- هر جانوری که لیزوزیم دارد مهره دار نیست.
- هر جانوری که لقاح داخلی دارد، مهره دار نیست (مثال : حشرات)
- هر جانوری که شش دارد، مهره دار است اما هر مهره داری شش ندارد. (مثال : ماهی)
- هر مهره داری پرده مننژ ندارد ، اما جانوری که پرده مننژ دارد (پستانداران) حتما مهره دار است.
- هر جانوری که گردش خون بسته دارد مهره دار نیست (کرم خاکی) اما هر مهره داری گردش خون بسته دارد.
 * نکات اختصاصی پستانداران :
1) پرده مننژ
2) دیافراگم کامل
3) توانایی بچه زایی
4) شیر دادن!!! به نی نی
5) برخی از پستانداران رفتار حل مسئله رو بروز میدن
* نکات ماهی :
1) هر ماهی گردش خون بسته مضاعف داره.
2) سلول های ماهی عینه بقیه جونورا دیواره سلولی ندارند، سیتوکینز با کمربندی از رشته های پروتئینی دارند. میتوز هسته ای ندارند. هتروتروف هستند. منبع انرژی و الکترون اونا مواد الی هست. هسته دارند و عینا ویژگی های یوکاریوت ها رو دارند.
3) همه ماهی ها اسکلت درونی دارن.
4) اسکلت اغلب ماهی ها استخوانی هست.
5) بسیاری از ماهی ها آمونیاک دفع می کنند و بعضی اوره
6) بسیاری از ماهی ها لقاح خارجی دارند و بعضی لقاح داخلی
7) بسیاری از ماهی ها بادکنک شنا دارند.
8) محل دفع مواد زاید نیتروژن دار و تبادل گازهای تنفسی، آبشش هست.
9) در ماهی حفره گلویی حفظ می شود.
10 ) موفق ترین مهره داران ماهی ها هستند که در ابتدا بدون آرواره بودند.
11) در ماهی سیاهرگ با خون روشن یافت نمی شود.
12) در ماهی، رگی که خون روشن را به بافت ها می برد از قلب منشا نگرفته و از آیشش منشا گرفته است.
13) ماهی در ابشش خود دارای سیستم سرخرگ مویرگ سرخرگ است.
14) از قلب ماهی خون تیره رد می شود.
15) دارای ایمنی اختصاصی می باشد.
16) لوب های بویایی خفنی! دارد.
17) سلول های ماهی گلیکولیز انجام می دن!
18) شنا می کنه!
19) نمو و دوری جزء ماهی ها بودند 
20) شب عید سبزی پلو با ماهی می خورن!
21) ماهی قرمز هیچ ربطی به هفت سین نداره!!!

درس بخونید.
جون مادرتون.
خدافظی
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
نکته 7 :
سام علیک 
 امشب چون جمعه شب هستش و ارواح هم حتی دارن استراحت می کنند، در نتیجه تصمیم گرفتم یه نکته ساده بنویسم حین استراحتتون، این نکته رو هم بخونید.
• انتقال فعال : هر انتقال فعالی یعنی انتقال میکرومولکول¬ها در جهت خلاف شیب غلظت و با مصرف انرژی.
1) انرژی مورد نیاز برای انتقال فعال یا از ATP گرفته می¬شود و یا از e پرانرژی (پمپ غشای تیلاکوئید و پمپ غشای داخلی میتوکندری).
2) انتقال فعال توسط پروتئین¬های غشایی ناقل و پمپ صورت می¬گیره. مثال¬های انتقال فعال شامل :
3) مثال : جذب همه آمینواسید ها در روده، جذب اغلب قند ها در روده، جذب بخشی از مواد معدنی در روده، جذب بعضی مواد توسط ریشه های گیاهان از خاک، وارد کردن یون ها به درون آوند چوب به وسیله پمپ های غشایی سلول های پریسیکل، بارگیری و باربرداری آبکشی، بازجذب گلوکز در لوله پیچ خورده نزدیک، بازجذب آمینواسید ها در لوله پیچ خورده نزدیک، بازجذب سدیم (به جز در قسمت نازک صعودی)، بازجذب بیکربنات در لوله پیچ خورده نزدیک، همه ترشح ها توسط سلول های نفرون، خارج کردن سدیم از درون نورون، وارد کردن پتاسیم به درون نورون، پمپ هیدروژن از بستره به درون تیلاکوئید، پمپ هیدروژن به فضای بین دوغشای میتوکندری و .....
4) نتیجه انتقال فعال غلیظ¬تر شدن یک محلول و رقیق¬تر شدن محلول دیگر است.
5) انتقال فعال چون به وسیله پروتئین های غشایی صورت می گیرد، پس هر زمان که این پروتئین ها اشباع شوند، حتی با افزایش غلظت پیش ماده، سرعت انتقال بیش تر نخواهد شد.
• انتشار : جابه¬جایی میکرومولکول¬ها در جهت شیب غلظت و از محل پرتراکم به کم تراکم. بدون مصرف انرژی. انتشار می¬تواند از بین فسفولیپید¬های غشا و یا از طریق کانال¬های پروتئینی غشا صورت بگیرد. انتشار به 3 حالت اسمز، انتشار ساده و تسهیل شده تقسیم بندی می¬شود.
5) در انتشار هیچ¬گاه انرژی مصرف نمی¬شود. اما در مواردی از انرژی شیب غلظت استفاده شده و حین انتشار، انرژی تولید می¬شود.
6) مثال¬های انتشار : ورود اکسیژن به درون سلول، خروج CO2 از سلول، ورود لیپید ها به درون سلول های پوششی روده، جذب بخشی از مواد معدنی در روده، جذب اغلب ویتامین های محلول در آب و چربی، تبادل گازهای تنفسی در همه جانوران بین سلول ها و خون یا بین خون و خارج بدن، بازجذب بیکربنات در لوله پیچ خورده دور، بازجذب سدیم در قسمت نازک صعودی لوله هنله، بازجذب اوره در لوله جمع کننده، دفع آمونیاک در تک سلولی های آبزی، ورود سدیم به درون نورون ها، خروج پتاسیم از درون نورون ها، خروج هیدروژن از درون تیلاکوئید به بستره، خروج هیدروژن از فضای بین دو غشا به درون ماتریکس میتوکندری و ........
7) نتیجه انتشار متعادل شدن دو محلول می¬باشد.
 * اگزوسیتوز :
- خروج مولکول های گنده! با مصرف انرژی و با کمک یون کلسیم.
مثال های اگزوسیتوز :
خروج هیستامین از ماستوسیت.
خروج استیل کولین از نورون پیش سیناپسی
 خروج پادتن از پلاسموسیت ها
 خروج آنزیم های گوارشی از سلول های دیواره کیسه گوارشی هیدر
 و .....

دیدی زود تموم شد؟!:)
من شمارو توصیح به درس خوندن می کنم که خداوکیلی درس نخون ها هم الان یه تکونی به خودشون دادن.
- امام حامد
 خدافظی!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

نکته 8 : سام علیک به رفقا!
امشب گفتم یه کم راجع به جیگر حرف بزنیم....
یکی از کلاسام که از صبح می رم تا ساعت نه و چهل و پنج، بغلش جیگرکی هست! لامصب هر سری تصمیم میگیرم که تحریمش کنم، اما وقتی بوش میاد خر درونم حتی کنترل مغزم رو هم دست خودش می گیره.
بخونید. لایک و معرفی یادتون نره که یه تصمیماتی دارم.
• کبد : در حفره شکمی و در زیر دیافراگم. کبد در جلوی بخشی از معده قرار گرفته است. در فرایند¬های مختلفی نقش دارد.
1) سلول¬های کبدی دارای شبکه آندوپلاسمی گسترده¬ای هستند. به همین علت در سم¬زدایی و تنظیم مقدارقند خون نقش دارند. یادتون باشه که شبکه آندوپلاسمی در سلول¬های کبد، ذخیره یون کلسیم را انجام نمی¬دهد.
2) محل ذخیره قند به صورت گلیکوژن است.
3) توانایی تولید صفرا، بیلی¬روبین، اریتروپوئیتن، پروتئین مکمل و گلیکوژن را دارد.
4) توکسین دیفتری، مالاریا، هپاتیت، سنگ کیسه صفرا با درگیری کبد همراه هستند.
5) در سلول¬های کبدی H2O2 تولید می¬شود که در پراکسیزوم توسط آنزیم کاتالاز به آب و اکسیژن تجزیه می¬شود.
6) محل تبدیل اسپوروزوئیت¬های مالاریا به مروزوئیت و محل تبدیل بیلی¬روبین حاصل از تجزیه گلبول قرمز به بیلی روبین صفرا در سلول¬های کبدی می¬باشد.
7) در بیماری هپاتیت ویروسی به علت آلوده شدن سلول¬های کبدی توسط ویروس، سلول¬های کبدی اینترفرون ترشح می¬کنند.
8) سیاه¬رگ¬های روده پس از جذب مواد غذایی به سمت کبد می¬آیند.
کبد یکی از نواحی است که ساختار سیاه¬رگ – مویرگ – سیاه¬رگ داریم.
چاکرات پتاسیم
 خدافظی!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
عاقا سلام!
یه قارچ خاک تو سری داریم به نام ریزوپوس استولونیفر! یه قسمتی داره به نام ریزوئید، یه قسمتی داره به نام اسپورانژ و یه قسمتی داره به نام زیگوسپورانژ!
باید بتونید ریزوئید رو با ریزوم سرخس مقایسه کنید!
ریزوئید n هستش! از میتوز هاگ به وجود اومده، دارای دیواره سلولی کیتینی هستش در حالی که ریزوم، 2n هستش و از میتوز زیگوت به وجود اومده و دیواره سلولی سلولزی داره!
باید بتونید زیگوسپورانژ قارچ رو با زیگوسپور کلامیدوموناس مقایسه کنید...
زیگوسپورانژ قارچ حاوی چندین هسته دیپلوئید هست! از ادغام هسته های هاپلوئید ساخته شده و به دنبال میوز هاگ های جنسی بدون تاژک به وجود می اره! در حالی که زیگوسپور کلامیدوموناس حاوی یک هسته دیپلوئید هست، از ادغام گامت های تاژک دار پدید اومده و به دنبال میوز، مولد سلول های تاژکدار هستش!
باید بتونید اسپورانژ قارچ رو با اسپورانژ کاهو دریایی مقایسه کنید :
اسپورانژ قارچ n هستش و ساختار تولید مثلی غیرجنسی هست! توانایی میوز و کراسینگ اور رو نداره! از میتوز هاگ پدید اومده و مولد هاگ های غیزجنسی هست که توانایی حرکت ندارن و توسط باد جابهجا می شن! در حالی که اسپورانژ کاهو دریایی 2n هست. توانایی میوز و کراسینگ اور داره! از میتوز زیگوت پدید اومده و به دنبال میوز سلول های تاژک دار پدید میاره که توانایی حرکت دارند.
حالشو ببرید 
 چاکرات منیزیم!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
نکته 10 : دوستان عزیزم سلام !
میدونم که همتون نسبت به چرخه های فصل 8 پیش حس خوبی ندارید
 معمولا سوالاتی که هم از این چرخه تو سالای اخیر گذاشته شده، مقایسه گام های مختلف بوده! امروز میخوام تو 4 تا جمله کله کربسو بهت یادم بدم! البته این کاری هست که تو همایش معمولا انجام می دیم این یه مورد تقدیم به شما!
اقا کربس یه 2 کربنه با یه 4 کربنه گاطی! میشه و میشه 6 کربنه (این گام اول)، در گام دوم این 6 کربنه یه CO2 از دست می ده و میشه یه 5 کربنه و یک مولکول NADH هم تولید میشه. در گام 3 این 5 کربنه یه CO2 دیگه از دست می ده و میشه 4 کربنه و اینجا هم یک مولکول NADH و یک ATP آزاد میشه، در گام 4 این 4 کربنه میشه یه 4 کربنه دیگه و اینجا یه FADH2 آزاد میشه و نهایتا در گام 5 این 4 کربنه میشه همون 4 کربنه اولیه (اگزالواستات) که این جا هم یه NADH ازاد میشه! اما نیازی به حفظ هیچ کدوم از اینا نیست!
ببین CO2 : گام 3 و 2 (پس مولکول 3 و 2 در گام 3 و 2)
 ATP : (مگه آدنوزین تررررررررررررررررررررررررررررری فسفات نیست؟) تری یعنی گام 3
 FADH2 : ببین اففففففففففففففففففففففففففففففففف ا د هاش 2 : اف اول به معنی 4 four : پس میشه گام 4
 NADH : هم عددش 235 هست. یعنی گام 2 و 3 و 5 تولید میشه!
با همین 4 خط تست سراسری 92 قابل حل بود!
بترکونید!
خدافظی!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
نکته 11 :
سلام به دوستان!
بعد از یک وقفه تقریبا 2 هفته ای دوباره برگشتم خدمتتون!
این روزا خیلی شلوغه! روزهای آخر کلاس ها هست و فوقول و ... هم زیاد شده خلاصه جنازمون میرسه خونه 
 امروز میخوام یه سری نکته در مورد آسکومیست ها بگم خدمتتون :
در آسكوميست¬ها نخينه¬ها داراي ديواره عرضي مي¬باشند و سلول¬هاي نخينه توسط ديواره عرضي از يكديگر جدا شده¬اند.
آسكوميست¬ها به دو گروه تك¬سلولي و پرسلولي تقسيم مي¬شوند. مخمر، نامي عمومي است كه به آسكوميست¬هاي تك¬سلولي اطلاق مي¬شود.
مخمر¬ها،‌قارچ¬هايي تك¬سلولي و متعلق به شاخه آسكوميست¬ها مي¬باشند. نخينه ندارند. بيش¬تر مخمر¬ها به شيوه جوانه¬زدن توليدمثل مي¬كنند. گروهي از مخمر¬ها نيز توانايي توليدمثل جنسي را دارند. مخمر¬هايي كه توليدمثل جنسي انجام مي¬دهند،‌هاگ-هاي جنسي خود را در درون آسك پديد مي¬آورند. در ضمن به دليل نداشتن نخينه،‌نمي¬توانند آسكوكارپ تشكيل دهند. (به عبارتي بدون به وجود آوردن آسكوكارپ،‌آسك ايجاد مي¬كنند).
o مخمر نان (ساكروميسز سرويزيه) سال¬ها است كه براي توليد نان به كار گرفته مي¬شود. مخمره!!! و در نتيجه همه ويژگي¬هاي مخمرها را دارا است. توانايي تخمير الكلي را دارد (يعني در شرايط بي¬هوازي براي بازسازي NAD پيروات 3 كربنه را طي فرايندي به اتانول 2 كربنه تبديل مي¬كند) در نتيجه تخمير الكلي،‌CO2 و الكل به وجود مي¬آيد. دي¬اكسيد¬كربن باعث ورآمدن خمير مي¬شود. الكل نيز باعث زوال عقل مخمرها شده و شروع به قر دادن مي¬كنند. (دسسسسسست دسسسسست). البته الكل براي مخمرها سمي و كشنده است. مخمرها تا غلظت حدود 12% الكل را مي¬توانند تحمل كنند.
o بعضي از مخمرها براي انسان بيماري¬زا هستند. كانديدا آلبيكنز مخمري است كه عامل بيماري برفك دهان است. در اين بيماري زخم¬هاي سفيد يا شيري رنگي در دهان،‌لب¬ها و گلو شكل مي¬گيرد.
o جوانه زدن به دنبال ميتوز نخينه و تشكيل ديواره عرضي بين سلول جديد و سلول قديمي صورت مي¬گيرد. سلول كوچك توليد شده مي¬تواند به سلول مادر چسبيده بماند و يا از آن جدا شود. (علاوه بر مخمر¬ها، ‌هيدر نيز به عنوان نوعي جانور توانايي جوانه زني را دارد.)
آسكوميست¬هاي پرسلولي شامل قارچ نوروسپورا كراسا (كپك معمول نان و قارچي كه بيدل و تيتوم براي ارائه نظريه يك-ژن يك آنزيم مورد بررسي قرار دادند)،‌قارچ فنجاني و قارچ موجود در ساختار گل¬سنگ مي¬باشند. برخلاف مخمر¬ها داراي نخينه مي¬باشند. توانايي توليد آسك و نيز آسكوكارپ را دارا هستند
o مخمر نان نوعي آسكوميست تك¬سلولي است. كپك معمول نان همان نوروسپوراكراسا مي¬باشد كه نوعي آسكوميست پرسلولي است. كپك سياه نان،‌ريزوپوس استولونيفر است كه نوعي زيگوميست مي¬باشد.
توليدمثل غيرجنسي آسكوميست¬ها :‌هاگ¬هاي غيرجنسي به دنبال تقسيم ميتوز در نوك نخينه¬هاي تخصص¬يافته ايجاد مي¬شوند و در داخل كيسه يا ساختار به خصوصي قرار ندارند. (برخلاف زيگوميست¬ها كه هاگ¬هاي غيرجنسي در درون كيسه¬اي گنبدي شكل به نام اسپورانژ تشكيل مي¬شوند). سپس هاگ¬ها رها مي¬شوند و جريان هوا آن¬ها را به نقاط جديد مي¬برد. هاگ¬ها در محل جديد مي¬رويند و ميسليوم جديد تشكيل مي¬دهند. به دليل اين¬كه آسكوميست¬ها بيش¬تر توليدمثل غيرجنسي انجام مي¬دهند،‌مي¬توان گفت كه هاگ¬هاي آسكوميست بيش¬تر در نوك نخينه¬هاي تخصص يافته تشكيل مي¬شوند و فقط هاگ¬هاي جنسي در درون آسك تشكيل مي¬شوند.
توليدمثل جنسي آسكوميست¬ها :‌ آسكوميست¬ها در بعضي موارد توليدمثل جنسي انجام مي¬دهند. مراحل توليدمثل جنسي آسكوميست¬ها به شرح زير است :‌
1) در توليدمثل جنسي دو نخينه + و – از دو قارچ مختلف در هم ادغام مي¬شوند و هسته¬هاي هاپلوئيد از قارچ نر به قارچ ماده فرستاده مي¬شوند.
2) هسته¬هاي دو قارچ مختلف جفت مي¬شوند اما ادغام نمي¬شوند. (يعني به صورت n+n در درون نخينه¬ها قرار مي-گيرند). نخينه¬ها رشد مي¬كنند و ساختار توليدمثلي پرسلولي آسكوكارپ را تشكيل مي¬دهند.
3) بعضي از هسته¬هاي جفت شده در نوك نخينه¬ها با هم ادغام شده و زيگوت ديپلوئيد را مي¬سازند. سلولي كه هسته-هاي هاپلوئيد در درون آن ادغام شده و تبديل به زيگوت مي¬شود،‌ طويل شده و به آسك تبديل مي¬شود. بنابراين آسك كيسه¬اي ميكروسكوپي است كه در درون آن از هسته ديپلوئيد به وجود آمده،‌هاگ¬هاي هاپلوئيد تشكيل خواهند شد.
4) زيگوت در شرايط مساعد تقسيم ميوز انجام داده و چهار هسته (دو نوع) هاپلوئيد در درون آسك به وجود مي-آورد. (اسم اين 4 هسته هاپلوئيد،‌هاگ جنسي نيست!!).
5) اين چهار هسته هاپلوئيد يك مرحله ميتوز انجام داده و 8 هسته هاپلوئيد (بازم دو نوع!‌ چون ميتوز نوع جديدي رو پديد نمي¬آره)‌ در درون آسك به وجود مي¬آورند. هر يك از اين هسته¬هاي هاپلوئيد به يك هاگ جنسي نمو پيدا مي¬كنند. هاگ¬ها در درون آسك قرار دارند و وقتي بالغ شدند از آن رها شده و با رشد خود نخينه جديدي را به وجود مي¬آورند.
o با توجه به اين¬كه آسكوكارپ از رشد نخينه¬ها به وجود مي¬آيد،‌ مخمرها توانايي توليد آسكوكارپ را ندارند. (چرا چشماي آهوييت شبيه منگولا شد!! خوب مخمر كه نخينه نداره خودش خبر نداره كه بخواد باهاش آسكوكارپ بسازه)
o در زيگوميست¬ها زيگوسپورانژ سلولي است كه داراي چندين زيگوت و هسته ديپلوئيد مي¬باشد. درحالي¬كه در آسكوميست¬ها در درون هر آسك فقط يك هسته ديپلوئيد تشكيل مي¬شود.
o آسك¬هاي ديپلوئيد توسط آسكوكارپ احاطه شده و محافظت مي¬شوند.
o مخمرها مي¬توانند بدون توليد آسكوكارپ،‌آسك ايجاد كنند. به عبارتي هر آسكوميستي كه توليدمثل جنسي انجام مي¬دهد آسك توليد مي¬كند. (فرقي نمي¬كنه كه تك سلولي باشه يا پر سلولي).
o مشاهده مي¬كنيد ترتيب به اين صورت بوده كه در ابتدا ادغام نخينه¬ها،‌ سپس جفت¬شدن هسته¬ها (و نه ادغام شدن، يعني قرارگيري به صورت n+n)،‌ رشد نخينه¬ها و تشكيل آسكوكارپ، ادغام بعضي از هسته¬هاي جفت شده و تشكيل زيگوت و توليد آسك صورت گرفته است. به عبارتي در آسكوميست¬ها ابتدا توليد آسكوكارپ و سپس ادغام هسته¬ها و توليد زيگوت را داريم. (برخلاف زيگوميست¬ها كه در ابتدا ادغام هسته¬ها و توليد زيگوت و سپس توليد زيگوسپورانژ صورت مي¬گرفت)
o دقت كنيد كه در اين گروه،‌ هر دو نوع هاگ غيرجنسي و جنسي به دنبال تقسيم ميتوز پديد مي¬آيند. هاگ غيرجنسي در نوك نخينه تخصص يافته و هاگ جنسي در درون آسك.
o آسكوميست¬ها در درون هر آسك¬ خود 8 عدد هاگ (2نوع) به وجود مي¬آورند. البته ممكن است به علت اختلال در ميتوز يا ميوز انواع هاگ¬ها بيش¬تر شود (جهش). هاگ¬ها نيز به دنبال يك تقسيم ميوز و يك تقسيم ميتوز پديد مي¬آيند. (يعني مثلا 7 بار مرحله آنافاز صورت مي¬گيرد و ...)
o اينو نشنيده بگيريد،‌ اما سلول¬هاي قسمت پايين¬تر آسك،‌سلول¬هايي تك هسته¬اي و هاپلوئيد هستند. در حالي كه در درون آسك زيگوت ديپلوئيد وجود داشته و با تقسيم ميوز هسته¬هاي هاپلوئيد را پديد مي¬آورد.
فکر کنم یه کم زیاد شد. از جزوه قارچ براتون کپی کردم. در نتیجه برای دانش آموزای خودم جدید نیست! اما مابقی دوستان بخونن که احتمالا یه تست از آسکومیست ها خواهید داشت!
خدافظی
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
خسته شدم ههههه

 

 

علی حقیقت

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    کنکور تا چه حد برای شما مهم است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 5
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 6
  • بازدید ماه : 5
  • بازدید سال : 105
  • بازدید کلی : 1,389